Ποιό τρόφιμο βοηθάει πραγματικά
στην απώλεια βάρους?

Από τη Θέκλα Γκιώνη,
Κλινική Διαιτολόγος/Διατροφολόγος

Σίγουρα κάθε άνθρωπος που θέλει να χάσει βάρος, έχει αναρωτηθεί έστω και μία φορά αν υπάρχει ένα τρόφιμο ή συμπλήρωμα διατροφής, το οποίο θα τον βοηθούσε να χάσει πιο εύκολα-σύντομα και με λιγότερη κούραση βάρος.
Ας τονίσουμε αρχικά πως δεν υπάρχει μαγικό φίλτρο που θα κάνει κάποιον από τη μία μέρα στην άλλη πιο αδύνατο, ψηλό ή όμορφο. Υπάρχει, ωστόσο, μια ουσία που μπορεί να κάνει το ταξίδι σου προς την απώλεια βάρους πιο εύκολο.
Το όνομα αυτής είναι ΓΛΥΚΟΜΑΝΝΑΝΗ! 

Τι είναι η Γλυκομαννάνη?                           

Η γλυκομαννάνη (konjac, glucomannan) είναι μια φυσική, υδατοδιαλυτή διαιτητική ίνα που εξάγεται από τις ρίζες του φυτού konjac. Έχει εξαιρετική ικανότητα να απορροφά το νερό και είναι μία από τις πιο ιξώδεις διαιτητικές ίνες που είναι γνωστές. Φύεται στην Ιαπωνία, Κίνα και Ινδοκίνα και χρησιμοποιείται για τη δημιουργία noodles, tofu, μπισκότων και άλλων προϊόντων ή χρησιμοποιείται σε ακατέργαστη μορφή.
Στη δική μας αγορά διατίθεται ως συμπλήρωμα διατροφής, μέσα σε μείγματα ποτών και προστίθεται επίσης σε τρόφιμα, όπως ζυμαρικά και αλεύρι. 

Πώς βοηθά η Γλυκομαννάνη στην απώλεια βάρους?

Η γλυκομαννάνη είναι μια υδατοδιαλυτή διαιτητική ίνα, η οποία όπως και άλλες διαλυτές ίνες, πιστεύεται ότι προάγουν την απώλεια βάρους μέσω διαφόρων μηχανισμών:
* Έχει πολύ χαμηλή περιεκτικότητα σε θερμίδες.
* Καταλαμβάνει χώρο στο στομάχι και προάγει την αίσθηση πληρότητας, μειώνοντας την πρόσληψη τροφής στο επόμενο γεύμα.
* Αργεί την εκκένωση του στομάχου, συμβάλλοντας στην αύξηση του κορεσμού.
* Μειώνει την απορρόφηση πρωτεϊνών και λίπους.
* Τροφοδοτεί επίσης τα φιλικά βακτήρια στο έντερο, τα οποία το μετατρέπουν σε λιπαρά οξέα βραχείας αλυσίδας, όπως το βουτυρικό, που φαίνεται να προστατεύουν από την αύξηση λίπους
Η γλυκομαννάνη συγκριτικά με άλλες διαλυτές ίνες, είναι ακόμη πιο ιξώδης, γεγονός που την καθιστά ιδιαίτερα αποτελεσματική.

Λειτουργεί πραγματικά?                             

Ευτυχώς έχουν γίνει αρκετές τυχαιοποιημένες ελεγχόμενες δοκιμές με γλυκομαννάνη.
Στη μεγαλύτερη μελέτη, 176 υγιείς υπέρβαροι άνθρωποι χωρίστηκαν τυχαία σε δύο ομάδες. Η μία ομάδα έπαιρνε ένα συμπλήρωμα με γλυκομαννάνη, και η δεύτερη ένα εικονικό φάρμακο (placebo), ενώ και οι δύο ομάδες βρίσκονταν σε υποθερμιδική διατροφή.
Τρία διαφορετικά συμπληρώματα γλυκομαννάνης δοκιμάστηκαν, με διαφορετικές δόσεις. Κάποια συμπληρώματα είχαν επιπλέον και άλλες φυτικές ίνες.
Όπως μπορείτε να δείτε στην φωτογραφία στο τέλος του άρθρου, η απώλεια βάρους ήταν σημαντικά υψηλότερη στις ομάδες που έπαιρναν γλυκομαννάνη.
Το ίδιο αποτέλεσμα βρέθηκε και σε ένα πλήθος ερευνών.
Η γλυκομαννάνη προκαλεί μέτρια απώλεια βάρους σε υπέρβαρα και παχύσαρκα άτομα όταν λαμβάνεται τακτικά πριν από το γεύμα και είναι ιδιαίτερα αποτελεσματική όταν συνδυάζεται με μια δίαιτα μείωσης του βάρους. 

Έχει και άλλα οφέλη για την υγεία?           

Εκτός από την προώθηση της απώλειας βάρους, η προσθήκη γλυκομαννάνης στη διατροφή σου θα μπορούσε ενδεχομένως να μειώσει τον κίνδυνο εμφάνισης καρδιακών παθήσεων και διαβήτη τύπου 2, αλλά και να χρησιμοποιηθεί επιτυχώς για τη θεραπεία της δυσκοιλιότητας
Σύμφωνα με συστηματική ανασκόπηση 14 μελετών, η κατανάλωση γλυκομαννάνης μπορεί:

* Να μειώσει τη συνολική χοληστερόλη κατα 19 mg / dL (0,5 mmol / L).
* Να μειώσει την LDL χοληστερόλη κατα 16 mg / dL (0,4 mmol / L).
* Να μειώσει τα τριγλυκερίδια κατα 11 mg / dL (0,12 mmol / L).
* Να μειώσει τις τιμές του σακχάρου νηστείας στο αίμα κατά 7,4 mg/dL (0.4 mmol/L).
* Να χρησιμοποιηθεί επιτυχώς για τη θεραπεία της δυσκοιλιότητας

Ο κύριος μηχανισμός με τον οποίο μειώνει τη χοληστερόλη στο αίμα είναι η μείωση της απορρόφησης της χοληστερόλης στο έντερο.

Πόση Γλυκομαννάνη πρέπει να καταναλώνω?

Για την απώλεια βάρους, μια δόση 1 γραμμαρίου, 3 φορές την ημέρα θεωρείται επαρκής. Σε επαφή με το νερό, η γλυκομαννάνη επεκτείνεται και μπορεί να απορροφήσει έως και 50 φορές το βάρος της. Ως εκ τούτου, η συνιστώμενη δόση γλυκομαννάνης είναι χαμηλότερη σε σύγκριση με άλλα συμπληρώματα ινών.
Καλό είναι να καταναλώνεται 15 λεπτά έως 1 ώρα πριν το γεύμα.

Έχει παρενέργειες η λήψη Γλυκομαννάνης?

Η γλυκομαννάνη είναι καλά ανεκτή και γενικά θεωρείται ασφαλής. Αν, όμως η γλυκομαννάνη διευρυνθεί πριν φτάσει στο στομάχι, μπορεί να προκληθεί πνιγμός ή απόφραξη του φάρυγγα και του οισοφάγου (του σωλήνα που μεταφέρει τρόφιμα από το στόμα στο στομάχι). Για να αποφευχθεί αυτό, πρέπει να καταναλώνεται μαζί με 1-2 ποτήρια νερό ή άλλο υγρό. Μερικοί άνθρωποι μπορεί να εμφανίσουν ήπιες παρενέργειες όπως φούσκωμα, μετεωρισμός, μαλακά κόπρανα ή διάρροια, αλλά αυτό είναι συνήθως ασυνήθιστο.
Η γλυκομαννάνη μπορεί επίσης να μειώσει την απορρόφηση των από του στόματος φαρμάκων όπως οι σουλφονυλουρίες, ένα φάρμακο για το διαβήτη. Αυτό μπορεί να αποφευχθεί με τη λήψη του φαρμάκου 4 ώρες μετά ή μία ώρα πριν την κατάποση γλυκομαννάνης. 

Πρέπει να δοκιμάσω τη Γλυκομαννάνη?  

Σύμφωνα με τα στοιχεία, η γλυκομαννάνη είναι ένα αποτελεσματικό συμπλήρωμα απώλειας βάρους. Αλλά όπως και με σχεδόν οποιαδήποτε στρατηγική απώλειας βάρους, δεν λειτουργεί μεμονωμένα.
Ο μόνος γνωστός τρόπος για να χάσεις βάρος μακροπρόθεσμα, είναι να κάνεις μια μόνιμη αλλαγή στον τρόπο ζωής σου.
Η γλυκομαννάνη μπορεί να σε βοηθήσει να το πετύχεις ευκολότερα, αλλά δεν θα λειτουργήσει κανένα θαύμα μόνο του.
Η γλυκομαννάνη επεκτείνεται στο στομάχι σας και χωνεύει αργά, κάτι που μπορεί να καταστείλει την όρεξή σας και την επιθυμία για φαγητό, μειώνοντας τη συνολική θερμιδική πρόσληψη. 

Που μπορώ να βρώ Γλυκομαννάνη?        

Μπορείς να βρείς συμπληρώματα διατροφής με γλυκομαννάνη στα περισσότερα φαρμακεία ή καταστήματα υγιεινής διατροφής. Υπάρχουν επίσης προϊόντα στην αγορά, όπως παξιμαδάκια με γλυκομαννάνη.
ΜΗ ΞΕΧΝΑΣ πώς θα πρέπει να συμβουλεύεσαι έναν ειδικό Διαιτολόγο/Διατροφολόγο πριν εντάξεις κάποιο συμπλήρωμα διατροφής στην καθημερινότητά σου. 

ΠΗΓΕΣ

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15614200
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16320857
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18842808
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/6096282
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/2547312
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/1742540
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3892933/
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17618964
https://www.healthline.com/nutrition
http://jn.nutrition.org/content/130/2/272S.full
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/11396693

Share This Page!

ΦΟΡΜΑ ΕΓΓΡΑΦΗΣ

Ενημερώσου για ότι συμβαίνει στον κόσμο της My NutriPlan πρώτος!

*Δεν δημοσιοποιούμε προσωπικά σου δεδομένα