ΟΙ ΠΑΓΙΔΕΣ ΤΩΝ ΧΡΙΣΤΟΥΓΕΝΝΩΝ

Από τη Θέκλα Γκιώνη,
Κλινική Διαιτολόγος/Διατροφολόγος

Mobirise

Τα Χριστούγεννα είναι προ των πυλών και συνήθως μαζί με το Χριστουγεννιάτικο δέντρο, τα φωτάκια και τα δώρα του Αϊ Βασίλη, έρχονται και μερικά παραπάνω κιλά. Η περίοδος αυτή χαρακτηρίζεται από εξορμήσεις στη φύση και στις ταβέρνες, τραπεζώματα σε φιλικά και οικογενειακά σπίτια και φυσικά από αυξημένη κατανάλωση αλκοόλ. Δε ξεχνάμε και τα αγαπημένα Χριστουγεννιάτικα γλυκά μικρών και μεγάλων, τα μελομακάρονα και τους κουραμπιέδες, που υπάρχουν σε πολλές διαφορετικές εκδοχές μόνο και μόνο για να θες να τα δοκιμάσεις όλα.
Πριν λοιπόν αρχίσεις να αγχώνεσαι για το πως δε θα πάρεις κιλά μέσα στις γιορτές θέλω να σου επισημάνω την αξία αυτών των εορτών. Εκτός της αδιαμφησβήτητης θρησκευτικής σημασίας των Χριστουγέννων, η περίοδος αυτή είναι μια άριστη ευκαιρία να χαλαρώσεις, να περάσεις χρόνο με τα αγαπημένα σου πρόσωπα, να μοιράσεις και να δεχθείς στοργή και αγάπη και γιατί όχι να εκπλήξεις ευχάριστα τον ουρανίσκο σου με νόστιμα εδέσματα.
Δε θα πρέπει να έχεις τύψεις και ενοχές λοιπόν! Το μόνο που χρειάζεται είναι καλή διάθεση και λίγη οργάνωση. Για να μπορείς να διορθώσεις κάτι, θα πρέπει πρώτα να γνωρίζεις το πρόβλημα ή την κατάσταση.
Σε αυτό το άρθρο θα αναφερθούν οι πιο σύνηθες διατροφικές παγίδες που πέφτουν οι περισσότεροι τις ημέρες των εορτών και σε επόμενο άρθρο θα υπάρχουν μερικά χρήσιμα TIPS για να μπορέσεις να επιβιώσεις μέσα στο τρελό φαγοπότι των Χριστουγέννων.

01.

"Δε θα φάω τίποτα μέχρι το ρεβεγιόν". 

Προκειμένου στο εορταστικό τραπέζι να μπορείς να φας από όλα και σε μεγάλες ποσότητες αλλά και για να σου στέκεται υπέροχα το καινούργιο σου φόρεμα, στερείσαι όλη την ημέρα το φαγητό. Αυτό έχει ως συνέπεια να φτάνεις το βράδυ στον εορταστικό μπουφέ και δίχως να μπορείς να κάνεις σωστές επιλογές ή να αρκεστείς σε μικρές ποσότητες, γεμίζεις το πιάτο σου περισσότερες από μια φορές απ’ όλα.

02.

"Χριστούγεννα σημαίνει Μελομακάρονα και Κουραμπιέδες".

Ένας λόγος που στην Ελλάδα τα Χριστούγεννα είναι η πιο αγαπημένη γιορτή όλων είναι σίγουρα και αυτά τα μικρά και πεντανόστιμα γλυκά. Όποια κι αν προτιμάτε, σίγουρα δε θα πρέπει να το παρακάνετε. Ένα μεσαίο μελομακάρονο δίνει περίπου 190 θερμίδες και 8 γρ.λιπαρά, ενώ ένας αντίστοιχος κουραμπιές δίνει περίπου 240 θερμίδες και 9,2 γρ. λιπαρά. Το μελομακάρονο θεωρείται πιο υγιεινό, επειδή περιέχει μέλι και καρύδια (2 υγιεινά και θρεπτικά υλικά), ενώ ο κουραμπιές βούτυρο και άχνη ζάχαρη. Και τα δύο όμως έχουν αλεύρι και αρκετή ζάχαρη. Οι μικρές εκδοχές αυτών (οι «μπουκίτσες»), δεν είναι πιο αθώες, καθώς ποτέ κανείς δεν έμεινε μόνο στη μια.

03.

"Είχα πάει Εκδρομή, δε φταίω".

Έρχεται η στιγμή που έχει κανονιστεί μια εκδρομή με την οικογένεια ή/και με φίλους. Εδώ υπάρχουν 2 εκδοχές: 
1η εκδοχή: Έχεις φάει το πρωινό σου στο σπίτι και ξεκινά η διαδρομή που κρατάει 4 ώρες. Στο μεσοδιάστημα κάνετε και μια στάση, σκέφτεσαι να αγοράσεις ένα snack να φας, δε βρίσκεις τίποτα υγιεινό, οπότε απορρίπτεις την ιδέα. Φτάνετε στο κατάλυμα που θα μείνετε και μέχρι να οργανωθείτε και να χαλαρώσετε έχει περάσει άλλη 1 ώρα. Η παρέα συμφωνεί να βγείτε για φαγητό σε κανά 2ωρο και εσύ έχεις να φας από το πρωί. Σκέφτεσαι να φας κάτι που υπάρχει στο mini bar μέσα στο δωμάτιο. Ανοίγεις και βλέπεις μόνο σοκολάτες και μπισκότα. Σκέφτεσαι πως τα έχεις πάει μέχρι τώρα καλά με τη διατροφή σου και δε θες να τη χαλάσεις. Θα περιμένεις. Έρχεται η έξοδος. Κάθεστε στο τραπέζι, παίρνεις τον κατάλογο και παραγγέλνεις φαγητά για 3 άτομα.
2η εκδοχή: Δεν έχεις φάει πρωινό γιατί σκέφτεσαι ότι θα πάρετε κάτι από τον δρόμο. Σταματάτε σε ένα φούρνο και παίρνεις μια ζαμπονοτυρόπιτα και μερικά μικρά σφολιατοειδή για το δρόμο. Στη συνέχεια του ταξιδιού, κάνετε μια ακόμη στάση, και παίρνει όλη η παρέα πατατάκια και σοκολάτες και τρως και εσύ. Φτάνετε στο ξενοδοχείο και επειδή νιώθεις μια λιγούρα, ανοίγεις το mini bar και επειδή έχει μόνο μπισκότα και σοκολάτες, τσιμπάς κάτι απ’ αυτά. Το βράδυ βγαίνετε για φαγητό και επειδή είστε σε ένα καινούργιο μέρος θέλεις να δοκιμάσετε τα τοπικά εδέσματα, οπότε παραγγέλνετε σχεδόν απ’ όλα.

04.

"Είμαι αγκαλιά με το φαγητό". 

Σε αυτήν την παγίδα πέφτουν πολλοί και εκτός των εορτών. Επειδή είναι μια περίοδος που θα είσαι περισσότερες ώρες στο σπίτι, όσες περισσότερες λιχουδιές έχεις γύρω σου, τόσο μεγαλύτερες πιθανότητες έχεις να κάνεις την ατασταλία. Κατά το ίδιο σκεπτικό όταν κάθεσαι πολύ κοντά σε ένα μπουφέ είναι πιο πιθανό να σηκωθείς να βάλεις και κάτι έξτρα στο πιάτο σου.

05.

"Πίνω γιατί είναι γιορτές". 

Αρκετοί με πρόσχημα ότι είναι γιορτές και πρέπει να ευθυμήσουν πίνουν πολύ παραπάνω από ότι συνήθως. Το αλκοόλ, όμως περιέχει αρκετές θερμίδες και φυσικά η υπερκατανάλωσή του δεν κάνει καλό στη συνολική μας υγεία.

06.

"Θα λιώσω στον καναπέ". 

Είναι γιορτές και έχεις μερικές μέρες άδεια από τη δουλειά. Βρίσκεις ευκαιρία κάθεσαι στον καναπέ σου να χαλαρώσεις και δεν σηκώνεσαι από εκεί, παρα μόνο για τα απαραίτητα και μέχρι το πρωί της ημέρας που θα πας στη δουλειά. Όταν σου προτείνουν να πάτε βόλτα για περπάτημα, σκέφτεσαι πως πρέπει να χαλαρώσεις ή αλλιώς λιώσεις στον καναπές για να ξεκουραστείς και να γεμίσεις δυνάμεις. Όταν υπάρχει πρόταση για βραδινή έξοδο, πάντα υπάρχει η αντιπρόταση να μείνετε σπίτι δίπλα στον τζάκι και φυσικά στον καναπέ.

07.

"Μαγειρεύω άρα αναγκαστικά δοκιμάζω απ’ όλα". 

Μαγειρεύεις πολύ νόστιμα φαγητά και έχεις οργανώσει ένα υπέροχο γεύμα για το ρεβεγιόν των Χριστουγέννων. Ξεκινάς τη μαγειρική, δοκιμάζεις μια μικρή ποσότητα και από τα 3 ορεκτικά που φτιάχνεις για να βεβαιωθείς ότι είναι νόστιμα, προχωράς στο κυρίως δοκιμάζεις και από εκεί σε ένα μικρό πιατάκι. Τέλος φτιάχνεις το γλυκό και φυσικά θα δοκιμάσεις να δεις αν πέτυχε. Τελειώνεις με τις ετοιμασίες και εσύ αισθάνεσαι φουσκωμένη και αναρωτιέσαι γιατί. Μόλις έχεις φάει ένα αρκετά μεγάλο γεύμα χωρίς καν να το καταλάβεις.

08.

"Δε πίνω νερό γιατί δεν το θυμάμαι". 

Πολλοί άνθρωποι δεν καταναλώνουν αρκετή ποσότητα νερού επειδή δε θυμούνται να πιούν.

Μπορεί να ταυτίστηκες και εσύ με μια ή και περισσότερες από τις παραπάνω συνήθειες. Μην αισθάνεσαι άσχημα! Αφού συνειδητοποιήσαμε τις διατροφικές παγίδες που μπορεί να πέσει κάποιος αυτές τις μέρες, σε επόμενο άρθρο θα δεις τρόπους για να επιβιώσεις μέσα στο τρελό φαγοπότι των Χριστουγέννων χωρίς να ανέβει το νούμερο στη ζυγαριά σου.

Μοιράσου το!

ΦΟΡΜΑ ΕΓΓΡΑΦΗΣ

Ενημερώσου για ότι συμβαίνει στον κόσμο της My NutriPlan πρώτος!

*Δεν δημοσιοποιούμε προσωπικά σου δεδομένα