Κολοκύθα

Από τη Θέκλα Γκιώνη,
Κλινική Διαιτολόγος/Διατροφολόγος

Κολοκύθα, το απόλυτο φθινοπωρινό λαχανικό.
Η κολοκύθα είναι κάτι περισσότερο από ένα όμορφο χρωματιστό λαχανικό και αυτό είναι που μετράει. Είναι μια πολύ θρεπτική τροφή, καθώς είναι πλούσια σε βιταμίνες και μέταλλα αλλά και χαμηλή σε θερμίδες. Οι σπόροι κολοκύθας, τα φύλλα και οι χυμοί συγκεντρώνουν μια ισχυρή διατροφική γροθιά.
Είναι τεχνικά ένα φρούτο δεδομένου ότι περιέχει σπόρους. Αλλά από την άποψη της διατροφής, είναι περισσότερο σαν ένα λαχανικό. Οι κολοκύθες είναι συνήθως στρογγυλές και πορτοκαλί, αν και το μέγεθος, το σχήμα και το χρώμα μπορεί να διαφέρουν ανάλογα με την ποικιλία. Έχουν μια παχιά εξωτερική φλούδα που είναι λεία και ραβδωτή, καθώς και ένα στέλεχος που συνδέει την κολοκύθα με το φυλλώδες φυτό της.
Οι σπόροι, τα φύλλα και η σάρκα είναι όλα βρώσιμα και εμφανίζονται σε συνταγές από την παγκόσμια κουζίνα. 

Συνταγές που μπορεί να χρησιμοποιηθεί η κολοκύθα είναι:

Σημαντικά οφέλη για την υγεία:

01.

1. Ανοσοποιητικό σύστημα:

Η κολοκύθα δίνει μια μεγάλη δόση βήτα-καροτίνης, η οποία μετατρέπεται εν μέρει σε βιταμίνη Α. Η βιταμίνη Α μπορεί να βοηθήσει το σώμα σας να καταπολεμήσει τις λοιμώξεις.
Άλλα μικροθρεπτικά συστατικά της κολοκύθας βοηθούν επίσης στην ενίσχυση του ανοσοποιητικού συστήματος, συμπεριλαμβανομένων των βιταμινών C και Ε, του σιδήρου και του φυλλικού οξέος. 

02.

2. Υγεία των ματιών:

Πρώτον, είναι πλούσια σε β-καροτένιο, το οποίο σας βοηθά να κρατάτε την όραση σας έντονη, βοηθώντας τον αμφιβληστροειδή να απορροφήσει το φως.
Δεύτερον, ο συνδυασμός άλλων βιταμινών και ανόργανων συστατικών στην κολοκύθα μπορεί να προστατεύσει από την εκφύλιση της ωχράς κηλίδας που σχετίζεται με την ηλικία. 

03.

3. Υγιές δέρμα:

Τα αντιοξειδωτικά που βρίσκονται στην κολοκύθα είναι σημαντικά για την υγεία του δέρματος. Αυτά περιλαμβάνουν τη βήτα-καροτίνη και τις βιταμίνες C και Ε. Το βήτα-καροτένιο, ειδικότερα, μπορεί να προστατεύσει το δέρμα σας από τις ακτίνες UV του ηλίου που προκαλούν βλάβες. Η κατανάλωση τροφίμων με β-καροτένιο μπορεί επίσης να συμβάλει στη βελτίωση της εμφάνισης και της υφής του δέρματος.

04.

4. Υγεία της καρδιάς:

Η κατανάλωση φρούτων και λαχανικών είναι γενικά καλό για την υγεία της καρδιάς. Επιπλέον, η κολοκύθα έχει συγκεκριμένες θρεπτικές ουσίες που είναι καλές για την υγεία της καρδιάς. Οι φυτικές ίνες, η βιταμίνη C και το κάλιο που βρίσκονται σε αυτό μπορούν να βοηθήσουν στη βελτίωση της αρτηριακής πίεσης και της χοληστερόλης.

pumkin

01.

5. Μεταβολικό σύνδρομο

Η κατανάλωση τροφών πλούσιων σε β-καροτένιο, όπως η κολοκύθα, μπορεί να σας βοηθήσει να μειώσετε τον κίνδυνο μεταβολικού συνδρόμου. Το μεταβολικό σύνδρομο είναι μια συσσώρευση συμπτωμάτων που σχετίζονται με την κοιλιακή παχυσαρκία. Αυτές περιλαμβάνουν υψηλή αρτηριακή πίεση, κακή ρύθμιση του σακχάρου στο αίμα και αυξημένα επίπεδα τριγλυκεριδίων - παράγοντες που αυξάνουν τον κίνδυνο καρδιακών παθήσεων και διαβήτη.

κολοκύθα

Ένα φλιτζάνι μαγειρεμένης κολοκύθας παρέχει:

Ποσότητα
Θερμίδες49
Υδατάνθρακες12 γρ.
Πρωτεΐνη2 γρ.
Φυτικές ίνες3 γρ.
Κάλιο16% ΣΗΠ*
Βιταμίνη Κ49% ΣΗΠ*
Βιταμίνη C19% ΣΗΠ*
Νιασίνη, παντοθενικό οξύ, βιταμίνη Β6 και θειαμίνη5% ΣΗΠ*
Χαλκός, μαγγάνιο και ριβοφλαβίνη11% ΣΗΠ*
Βιταμίνη Ε10% ΣΗΠ*
Σίδηρος8% ΣΗΠ*

*ΣΗΠ: Συνιστώμενη Ημερίσια Πρόσληψη
Είναι επίσης εξαιρετικά υψηλή σε β-καροτένιο, ένα ισχυρό αντιοξειδωτικό.
Το βήτα καροτένιο είναι ένας τύπος καροτενοειδούς που μετατρέπεται σε βιταμίνη Α στον οργανισμό. 

Μοιράσου το με τους φίλους σου!