ΚΑΣΤΑΝΑ

Από τη Θέκλα Γκιώνη,
Κλινική Διαιτολόγος/Διατροφολόγος

Το δέντρο καστανιά ανθίζει κατά την άνοιξη και τα κάστανα ωριμάζουν από τις αρχές Σεπτεμβρίου μέχρι τέλη Νοεμβρίου ανάλογα με τις συνθήκες και τη ποικιλία. Το φθινόπωρο, λοιπόν, είναι η εποχή που σε πάρα πολλές περιοχές της Ελλάδας παράγονται τα κάστανα και εμείς σπεύδουμε να τα αγοράσουμε και να τα κάνουμε είτε βραστά είτε ψητά. Μπορείτε ακόμη να τα ψήσετε και στο μάτι της κουζίνας σας αφού πρώτα τα έχετε χαράξει 2-3 φορές.
1 κάστανο δίνει περίπου 68 θερμίδες, 14,8 γρ. υδ/κων, 0,9 γρ. πρωτεΐνης και 0,6 γρ. λιπαρών. Επειδή μερικοί είναι αλλεργικοί στους ξηρούς καρπούς, να είστε προσεκτικοί όταν προσθέτετε ένα νέο ξηρό καρπό, όπως το κάστανο, στη διατροφή σας.

Τα κάστανα δεν είναι απλοί ξηροί καρποί, αλλά έχουν πολλά σημαντικά οφέλη για την υγεία, συμπεριλαμβανομένης της ικανότητάς τους να βελτιώνουν την πεπτική υγεία, να ενισχύουν τα οστά, να ρυθμίζουν τον διαβήτη, να προστατεύουν την καρδιαγγειακή υγεία, να ενισχύουν το ανοσοποιητικό σύστημα και να μειώνουν την αρτηριακή πίεση. Αυξάνουν επίσης τη γνωστική λειτουργία και αποτρέπουν μερικές χρόνιες παθήσεις. Τα κάστανα παρέχουν υψηλά επίπεδα φυτικών ινών, μετάλλων, «καλών» λιπαρών, βιταμινών, θρεπτικών συστατικών, αντιοξειδωτικών ενώσεων και άλλων σημαντικών συστατικών που αποτελούν μια υγιεινή διατροφή.
Πιο συγκεκριμένα: 

01.

Προλαμβάνουν την εμφάνιση του διαβήτη

Αρκετοί άνθρωποι δεν γνωρίζουν τον σημαντικό ρόλο που μπορούν να διαδραματίσουν οι φυτικές ίνες στη ρύθμιση, την πρόληψη και τη διαχείριση του διαβήτη. Τα τρόφιμα με υψηλή περιεκτικότητα σε φυτικές ίνες, όπως τα κάστανα, έχουν χαμηλό γλυκαιμικό δείκτη, γεγονός που σημαίνει ότι προκαλούν αργή αύξηση του σακχάρου στο αίμα. Αυτό βοηθά στην πρόληψη των αιχμών και των σταγόνων στο σάκχαρο του αίματος που μπορεί να είναι επικίνδυνο για τους διαβητικούς ασθενείς και συχνά αποτελούν πρόδρομα για την ανάπτυξη του διαβήτη σε αυτούς που δεν έχουν επηρεαστεί μέχρι σήμερα.

02.

Ανακουφίζουν από πεπτικά προβλήματα

Τα κάστανα έχουν μία από τις υψηλότερες περιεκτικότητες σε φυτικές ίνες σε σύγκριση με τους υπόλοιπους ξηρούς καρπούς, πράγμα που σημαίνει ότι είναι ισχυροί σύμμαχοι σε κάθε γαστρεντερικό πρόβλημα. Οι φυτικές ίνες βοηθούν στην αύξηση της περισταλτικής κίνησης στα έντερα, ρυθμίζοντας έτσι τις κινήσεις του εντέρου σας και εμποδίζοντας τη φλεγμονή και την δυσφορία. Οι φυτικές ίνες μπορούν επίσης να βοηθήσουν στη βελτιστοποίηση της απορρόφησης των θρεπτικών ουσιών.

03.

Αυξάνουν την οστική πυκνότητα των οστών

Ο χαλκός και το μαγνήσιο δεν είναι τα πρώτα πράγματα που σκέφτεται κανείς για την υγεία των οστών, αλλά ο χαλκός είναι εξαιρετικά σημαντικός στη διαδικασία με την οποία το σώμα απορροφά τον σίδηρο, κάτι που είναι επίσης ζωτικής σημασίας για την ανάπτυξη των οστών. Το μαγνήσιο είναι πολύ καλό για την αύξηση της οστικής πυκνότητας και παρέχει μια ευρεία ποικιλία άλλων οφελών για την υγεία. Με αυτά τα ζωτικά ορυκτά που βρίσκονται στα κάστανα, μπορείτε να αποτρέψετε ή να επιβραδύνετε την εμφάνιση πολλών σχετικών με την ηλικία διαταραχών, όπως η οστεοπόρωση.

04.

Ενισχύουν το ανοσοποιητικό σύστημα

Η υψηλή συγκέντρωση βιταμίνης C και άλλων αντιοξειδωτικών ενώσεων στα κάστανα τα καθιστά ιδανικά για να δώσουν ώθηση στο ανοσοποιητικό σας σύστημα. Η βιταμίνη C όχι μόνο διεγείρει την παραγωγή λευκών αιμοσφαιρίων αλλά δρα και ως αντιοξειδωτικό, αναζητώντας ελεύθερες ρίζες μέσα στο σώμα και εξουδετερώνοντάς τις πριν προλάβουν τα υγιή κύτταρα να μεταλλαχθούν ή να προκαλέσουν οξειδωτικό στρες κοντά σε ζωτικά όργανα. Αυτό μπορεί να βοηθήσει το ανοσοποιητικό σύστημα να εστιάσει τις προσπάθειές του σε παθογόνους παράγοντες και να προλάβει τις ασθένειες.

chestnuts

05.

Βελτιώνουν τη λειτουργία του εγκεφάλου

Η κατανάλωση των καστάνων βοηθά μέσω διάφορων τρόπων στη βελτίωση της λειτουργίας του εγκεφάλου και της γνωστικής λειτουργίας. Πρώτα απ’ όλα, αυτοί οι ξηροί καρποί είναι πλούσιοι σε βιταμίνες του συμπλέγματος Β (π.χ. φυλλικό οξύ, ριβοφλαβίνη, θειαμίνη) που συνδέονται άμεσα με την ορθή νευρολογική ανάπτυξη και λειτουργία. Επιπλέον, το κάλιο που βρίσκεται στα κάστανα μπορεί να αυξήσει τη ροή του αίματος στον εγκέφαλο και να προάγει την καλή υγεία του νευρικού συστήματος, αυξάνοντας έτσι τη συγκέντρωση και τη μνήμη.

06.

Βελτιώνουν την καρδιακή υγεία

Αν και πολλοί άνθρωποι σκέφτονται τα λίπη ως κάτι κακό, το οποίο πρέπει να καεί κατά τη διάρκεια μιας δίαιτας, στην πραγματικότητα το σώμα μας χρειάζεται κάποια άλλα λίπη για να λειτουργήσει κανονικά. Αυτά τα καλά λίπη, που βρίσκονται σε υψηλές συγκεντρώσεις στα κάστανα, συμβάλλουν στην εξισορρόπηση της χοληστερόλης, στη μείωση της φλεγμονής σε όλο το σώμα και στη μείωση του κινδύνου αθηροσκλήρωσης και θρόμβων αίματος.

07.

Ελέγχουν την αρτηριακή πίεση

Όταν πρόκειται για τη μείωση της αρτηριακής πίεσης, ελάχιστα μεταλλικά στοιχεία είναι εξίσου σημαντικά με το κάλιο. Το κάλιο ελέγχει την κίνηση του νερού μέσα στο σώμα και επίσης λειτουργεί ως αγγειοδιασταλτικό, αυξάνοντας τη ροή του αίματος και απελευθερώνοντας την ένταση στα συσφιγμένα αιμοφόρα αγγεία και αρτηρίες. Αυτή η μείωση της αρτηριακής πίεσης μπορεί να ενισχύσει τη συνολική καρδιαγγειακή υγεία και να μειώσει τον κίνδυνο καρδιακών προσβολών και εγκεφαλικών επεισοδίων.

08.

Προλαμβάνουν χρόνιες παθήσεις

Όλες οι χρόνιες παθήσεις προκαλούνται από την απελευθέρωση ελεύθερων ριζών, τα φυσικά υποπροϊόντα της κυτταρικής αναπνοής. Αυτές μπορεί να προκαλέσουν μετάλλαξη υγιών κυττάρων, με αποτέλεσμα τον καρκίνο, το οξειδωτικό στρες και μια σειρά από χρόνιες παθήσεις. Τα αντιοξειδωτικά, όπως και αυτά που βρίσκονται στα κάστανα, βοηθούν το σώμα μας να μένει προστατευμένο. 

chestnuts

Πηγές:

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/?term=EFFECTS+OF+NUTRIENTS+(IN+FOOD)+ON+THE+STRUCTURE+AND+FUNCTION+OF+THE+NERVOUS+SYSTEM%3A+UPDATE+ON+DIETARY+REQUIREMENTS+FOR+BRAIN.+PART+1%3A+MICRONUTRIENTS
https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0260877410003560
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23993601
https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0889157509001239
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC1498925/
https://link.springer.com/article/10.1007/BF02859026
https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0308814611003943
https://www.jocn-journal.com/article/S0967-5868(96)90016-8/pdf
https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0308814603002498

Μοιράσου το με τους φίλους σου!