ΓΛΥΚΟΠΑΤΑΤΑ
Ένα άγνωστο αλλά πολύ θρεπτικό λαχανικό

Από τη Θέκλα Γκιώνη,
Κλινική Διαιτολόγος/Διατροφολόγος

Η γλυκοπατάτα είναι ένα λαχανικό, που παρά την πληθώρα των θρεπτικών συστατικών που περιέχει, δεν το εντάσσουμε συχνά στη διατροφή μας. Η γλυκοπατάτα δεν έχει καμιά σχέση με την πατάτα. Είναι εντελώς διαφορετικό φυτό, δεν είναι υπόγειος βλαστός αλλά βολβός.

Συνοπτικά 100 γρ. γλυκοπατάτας περιέχουν:

ΠΟΣΟΤΗΤΑ
ΘΕΡΜΙΔΕΣ86
ΥΓΡΑΣΙΑ77%
ΠΡΩΤΕΙΝΗ1,6 γρ.
ΥΔΑΤΑΝΘΡΑΚΕΣ20,1 γρ.
ΣΑΚΧΑΡΑ4,2 γρ.
ΛΙΠΑΡΑ0,1 γρ.
ΚΟΡΕΣΜΕΝΑ ΛΙΠΑΡΑ0,02 γρ. 
ΚΟΡΕΣΜΕΝΑ ΛΙΠΑΡΑ0,02 γρ. 

Οι γλυκοπατάτες περιέχουν επίσης:

01.

Βιταμίνη Α

Οι γλυκοπατάτες είναι πλούσιες σε β-καροτένιο, το οποίο μετασχηματίζεται σε βιταμίνη Α στο σώμα. Η συνιστώμενη ημερήσια ποσότητα βιταμίνης Α μπορεί να επιτευχθεί μόνο με 100 γραμμάρια γλυκοπατάτας.

02.

Βιταμίνη C

Ένα αντιοξειδωτικό, το οποίο μπορεί να μειώσει τη διάρκεια των κοινών κρυολογημάτων και να βελτιώσει την υγεία του δέρματος.

03.

Κάλιο

Σημαντικό για τον έλεγχο της αρτηριακής πίεσης και για τη μείωση του κινδύνου εμφάνισης καρδιαγγειακών παθήσεων.

04.

Μαγγάνιο

Είναι σημαντικό για την ανάπτυξη και το μεταβολισμό.

γλυκοπατάτα

05.

Βιταμίνη Β6

Διαδραματίζει σημαντικό ρόλο στη μετατροπή των τροφίμων σε ενέργεια.

06.

Βιταμίνη Β5

Αυτή η βιταμίνη βρίσκεται σε κάποιο βαθμό σε σχεδόν όλα τα τρόφιμα.

07.

Βιταμίνη Ε

Ένα ισχυρό λιποδιαλυτό αντιοξειδωτικό που μπορεί να βοηθήσει στην προστασία του σώματος από οξειδωτική βλάβη.

08.

Β-Καροτένιο

Ένα αντιοξειδωτικό καροτενοειδές που μετατρέπεται σε βιταμίνη Α στο σώμα. Η προσθήκη λίπους στο γεύμα μπορεί να αυξήσει την απορρόφησή του.

γλυκοπατάτα

09.

Χλωρογενικό οξύ

Το πιο άφθονο αντιοξειδωτικό πολυφαινόλης στις γλυκοπατάτες.

10.

Ανθοκυανίνες

Οι μοβ γλυκοπατάτες είναι πλούσιες σε ανθοκυάνες, οι οποίες έχουν ισχυρές αντιοξειδωτικές ιδιότητες.

11.

Κουμαρίνες

Οι γλυκοπατάτες περιέχουν μικρές ποσότητες ουσιών που περιέχουν κουμαρίνη και οι οποίες μπορεί να αποτρέψουν την πήξη του αίματος.

γλυκοπατάτα

Η κατανάλωση γλυκοπατάτας συμβάλλει:

01.

Πρόληψη ανεπάρκειας βιταμίνης Α

Η βιταμίνη Α διαδραματίζει σημαντικό ρόλο στο σώμα μας και η ανεπάρκεια αυτής της βασικής θρεπτικής ουσίας αποτελεί σημαντικό ζήτημα δημόσιας υγείας σε πολλές αναπτυσσόμενες χώρες. Η ανεπάρκεια μπορεί να προκαλέσει προσωρινή και μόνιμη βλάβη στα μάτια και ακόμη και να οδηγήσει σε τύφλωση. Μπορεί επίσης να καταστείλει την ανοσολογική λειτουργία και να αυξήσει τη θνησιμότητα, ειδικά μεταξύ των παιδιών και των εγκύων και των θηλαζουσών γυναικών. Οι γλυκοπατάτες αποτελούν μια εξαιρετική πηγή βήτα-καροτίνης υψηλής βιοδιαθεσιμότητας που μετατρέπεται σε βιταμίνη Α στο σώμα μας.
Οι πορτοκαλί γλυκοπατάτες έχουν αποδειχθεί ότι έχουν ανώτερη ικανότητα να αυξάνουν τα επίπεδα βιταμίνης Α σε σύγκριση με άλλες πηγές βήτα-καροτίνης, καθώς περιέχουν την ποικιλία βήτα-καροτίνης "trans", η οποία είναι εξαιρετικά βιοδιαθέσιμη. Αυτό καθιστά την κατανάλωση γλυκοπατάτας εξαιρετική στρατηγική κατά της ανεπάρκειας βιταμίνης Α στις αναπτυσσόμενες χώρες. 

02.

Ρύθμιση των επιπέδων σακχάρου στο αίμα

Παρόλο που η γλυκοπατάτα έχει πολύ γλυκιά γεύση, έχει πολύ χαμηλό γλυκαιμικό δείκτη, που σημαίνει ότι απελευθερώνει τα σάκχαρα σταδιακά στο αίμα. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα να μας κρατάνε χορτάτους για περισσότερο χρονικό διάστημα από τις κανονικές πατάτες και μπορούν να καταναλωθούν ακόμα και από τα άτομα με σακχαρώδη διαβήτη.
Επίσης οι γλυκοπατάτες είναι μια καταπληκτική πηγή μαγγανίου, το οποίο βοηθά το σώμα να μεταβολίσει τους υδατάνθρακες και ως εκ τούτου να διατηρήσει ομαλά τα επίπεδα σακχάρου στο αίμα.  

03.

Μειωμένη οξειδωτική βλάβη και κίνδυνος καρκίνου

Η οξειδωτική βλάβη στα κύτταρα συσχετίζεται συχνά με αυξημένο κίνδυνο εμφάνισης καρκίνου, μια αντίθετη κατάσταση όπου τα κύτταρα αναπτύσσονται πέρα από τα φυσιολογικά όρια τους και σε άλλους ιστούς. Οι δίαιτες πλούσιες σε αντιοξειδωτικά, όπως τα καροτενοειδή, έχουν συσχετιστεί με μικρότερο κίνδυνο καρκίνου του στομάχου, των νεφρών και του μαστού. Μελέτες έχουν δείξει ότι οι γλυκοπατάτες περιέχουν ισχυρά αντιοξειδωτικά που μπορούν να εξουδετερώσουν τις ελεύθερες ρίζες, βλαβερές ουσίες που μπορούν να αυξήσουν τον κίνδυνο καρκίνου. Οι μωβ πατάτες έχουν την υψηλότερη αντιοξειδωτική δράση.
Οι πορτοκαλί γλυκοπατάτες φαίνεται ότι έχουν αντικαρκινογενετικές ιδιότητες. Μελέτες δείχνουν ότι η βήτα καροτίνη, που περιέχουν, μπορεί να μειώσει τον κίνδυνο του καρκίνου του μαστού σε προεμμηνοπαυσιακές γυναίκες και τον καρκίνο των ωοθηκών σε γυναίκες μετά την εμμηνόπαυση. Οι γλυκοπατάτες είναι πλούσιες σε φυτικές ίνες, γεγονός που τις κάνει σύμμαχο στη μείωση του κινδύνου εμφάνισης καρκίνου του παχέος εντέρου και του ορθού. 

04.

Καλή καρδιαγγειακή υγεία

Οι γλυκοπατάτα περιέχει κάλιο, το οποίο συμβάλλει στη μείωση της αρτηριακής πίεσης και βιταμίνη Β6, η οποία αποτρέπει την αθηροσκλήρωση των αρτηριών μέσω διάσπασης της ομοκυστεΐνης.
Η μεγάλη ποσότητα καλίου στη γλυκοπατάτα βοηθά επίσης τον οργανισμό να διατηρήσει την ισορροπίας υγρών και ηλεκτρολυτών 

γλυκοπατάτα

01.

Μειωμένο στρες

Οι γλυκοπατάτες περιέχουν μαγνήσιο, το οποίο βοηθά στη ψυχική χαλάρωση, στην ξεκούραση των μυών, την ισορροπία και την καλή διάθεση.

02.

Ανοσία και αντιφλεγμονώδεις ιδιότητες

Οι γλυκοπατάτες έχουν αντιφλεγμονώδεις ιδιότητες λόγω των χρωστικών ουσιών που περιέχουν. Μια γλυκοπατάτα περιέχει περίπου μισή από την ημερήσια συνιστώμενη δόση σε βιταμίνη C που χρειάζεται ένας άνθρωπος. Οι βιταμίνες Α και Ε επίσης υποστηρίζουν ένα υγιές ανοσοποιητικό σύστημα και είναι ισχυρά αντιοξειδωτικά.

03.

Λαμπερό δέρμα και μαλλιά

Η βιταμίνη Α μπορεί να βοηθήσει στην προστασία από τον ήλιο και οι βιταμίνες C και Ε συμβάλλουν στη διατήρηση ενός υγιούς και λαμπερού δέρματος καθώς και στην παραγωγή κολλαγόνου.

04.

Ομαλή πέψη

Οι γλυκοπατάτες είναι μια καλή πηγή φυτικών ινών που βοηθούν το σώμα να διατηρήσει ένα υγιές πεπτικό σύστημα και μειώνουν την συχνότητα εμφάνισης της δυσκοιλιότητας.

γλυκοπατάτα

Μοιράσου το με τους φίλους σου!