DOs AND DON’Ts ΣΤΟ ΤΡΑΠΕΖΙ ΤΗΣ ΚΑΘΑΡΑΣ ΔΕΥΤΕΡΑΣ

Από τη Θέκλα Γκιώνη,
Κλινική Διαιτολόγος/Διατροφολόγος

Λίγες μέρες πριν την καθαρά Δευτέρα, και ενώ άλλοι σκέφτονται που θα πάνε εκδρομή και που θα πετάξουν τον χαρταετό, πολλοί (πες την αλήθεια, και εσύ), σκέφτεσαι τα εδέσματα που θα βρίσκονται στο τραπέζι της καθαράς Δευτέρας.
Συνήθως την τιμητική τους έχουν τα θαλασσινά, η λαγάνα, η ταραμοσαλάτα και ο χαλβάς.
Αν και όλες αυτές οι τροφές έχουν υψηλή διατροφική αξία και παρέχουν στον οργανισμό μας πληθώρα βιταμινών και ιχνοστοιχείων, συχνά το παρακάνουμε με την ποσότητα.
Αυτό έχει ως αποτέλεσμα να ωφελούμαστε μεν από τις τροφές αυτές, αλλά να παίρνουμε παραπανίσια κιλά δε λόγω της υψηλής τους περιεκτικότητας σε θερμίδες και κυρίως λιπαρά.
Ας δούμε λοιπόν μερικά DOs & DON'Ts για το τραπέζι της καθαράς Δευτέρας. 

Mobirise

DΟ 01

Ναι στα θαλασσινά!

Λόγω της υψηλής περιεκτικότητάς τους σε βιταμίνες, μέταλλα και ιχνοστοιχεία, μπορούν να ανεβάσουν τη θρεπτική αξία του γεύματος. Είναι πλούσια σε ω-3 λιπαρά οξέα, σίδηρο, ψευδάργυρο, ιώδιο και φώσφορο. ΠΡΟΣΟΧΗ!! Αν έχεις υψηλή χοληστερόλη, μην υπερβείς τα 150 γρ. θαλασσινών. 

DON'T 01

Απέφυγε τα τηγανητά θαλασσινά

Προτίμησε τα ψητά ή βραστά θαλασσινά ούτως ώστε να μην επιβαρυνθείς με επιπλέον λιπαρά. Μπορείς να επιλέξεις ψητές ή βραστές γαρίδες,
χταποδάκι στα κάρβουνα, ψητό ή γεμιστό καλαμάρι.

DΟ 02

Ξεκίνα το γεύμα σου με σαλάτα

Η συμβουλή αυτή ισχύει για κάθε γεύμα, πόσο μάλλον όταν το τραπέζι θα είναι γεμάτο με θερμιδοφόρες λιχουδιές. Σε βοηθάει να νιώσεις το αίσθημα του κορεσμού πιο γρήγορα και να αντισταθείς στους πειρασμούς.

DON'T 02

Προσοχή στη λαγάνα

Μην «πέσεις με τα μούτρα» στη λαγάνα μέχρι να έρθει το φαγητό. Το σουσάμι της λαγάνας περιέχει βιταμίνη Ε, ασβέστιο και φυτικές ίνες. Επειδή, όμως έχει και αρκετούς υδατάνθρακές καλό είναι να περιορίζεται η κατανάλωσή της λαγάνας στη 1-2 φετούλες.
1 μέτρια φέτα= 100 θερμίδες 

DΟ 03

Παρήγγειλε όσπρια

Μπορείτε να παραγγείλετε φάβα ή μια σαλάτα με φακές, προκειμένου να λάβεις έξτρα πρωτεΐνη και φυτικές ίνες. Γέμισε το πιάτο σου με θρεπτικές και ολιγοθερμιδικές τροφές.
1 κ.σ. φάβας= 80 θερμίδες 

DON'T 03

Ταραμοσαλάτα με μέτρο

Περιέχει πρωτείνη, κάλιο, μαγνήσιο, φώσφορο, ψευδάργυρο και βιταμίνη Α. Λόγω της υψηλής περιεκτικότητάς της σε αλάτι και λιπαρά καλό είναι να μην υπερβείς τις 2 κουταλιές του γλυκού.
2 κ.γ. ταραμοσαλάτα=80 θερμίδες 

DΟ 04

Πατάτες

Οι πατάτες είναι μια πηγή υδατανθράκων, η οποία στην ψητή η βραστή μορφή της μπορεί να έχει θέση στο τραπέζι της καθαράς Δευτέρας.

DON'T 04

Αλάτι σε τουρσιά και ελιές

Αν σκοπεύεις να καταναλώσεις τουρσιά και ελιές, φρόντισε τα υπόλοιπα φαγητά να μην έχουν αλάτι. Αν έχει θέμα με τη πίεση σου καλό θα ήταν να τα αποφύγεις τελείως.
1 ελιά= 15 θερμίδες 

DΟ 05

Να τρως αργά

Να απολαμβάνεις το γεύμα σου ενεργοποιώντας όλες τις αισθήσεις σου. Μύρισε το φαγητό σου, κοίτα το, γεύσου το και μάσα αργά. Εκτός ότι θα το απολαύσεις περισσότερο, θα νιώσεις πιο γρήγορα οτι χορταίνεις και ίσως καταναλώσεις μικρότερη ποσότητα.

DON'T 05

Χαλβάς θρεπτικός αλλά…

Το σουσάμι θεωρείται μια υπερτροφή. Είναι πλούσιο σε βιταμίνη Ε, ιχνοστοιχεία, μέταλλα και αντιοξειδωτικά. Περιέχει, όμως και αρκετές θερμίδες, λιπαρά και υδατάνθαρακες. Γι αυτό, προτείνεται η κατανάλωσή του να είναι μια λεπτή φέτα.
1 φέτα χαλβά (50 γρ.)= 270 θερμίδες 

DΟ 06

Κινήσου

Η καθαρά Δευτέρα είναι μια πολύ καλή ευκαιρία να βγείς απο το σπίτι, να πας μια εκδρομή, να περπατήσεις στη φύση, να πετάξεις τον χαρταετό και να χορέψεις. Έτσι, και θα έχεις περάσει υπέροχα και θα έχεις κάψει και τις θερμίδες του γεύματος.

DON'T 06

Και το αλκοόλ με μέτρο

Σίγουρα μαζί με το φαγητό θα υπάρχει και η συνοδεία από κρασάκι, μπύρα, τσιπουράκι ή ούζο. Γι να μην το παρακάνουμε, η σύσταση είναι 1-2 ποτηράκια για τις γυναίκες και 2-3 για τους άνδρες.

Σας εύχομαι μέσα από την καρδία μου, ότι και να κάνετε να περάσετε υπέροχα με φίλους, συγγενείς και αγαπημένα πρόσωπα.
Και αν φάτε και κάτι παραπάνω, δεν πειράζει. Η Τρίτη θα είναι μια καλύτερη μέρα.
Και επειδή έχουμε μπει στη σαρακοστή, ακολουθούν άρθρα για τη νηστεία και νόστιμες νηστίσιμες συνταγές!

Mobirise

Μοιράσου το!